Hur länge ska man träna på en crosstrainer?

crosstrainer

Har du beslutat dig för att köpa en crosstrainer som du kan ha att träna på hemma? Kanske har du insett att den bästa träningen är den som verkligen blir av, och då är det onekligen en stor fördel att ha en eller flera träningsmaskiner hemma. Om du bara ska ha en, är crosstrainern ett bra val, eftersom den ger stora delar av kroppen god träning utan onödigt slitage. Frågan är då bara hur långa pass man behöver köra för att få effekt? Det är en intressant fråga som vi ska titta närmare på nu.

Halvtimmespass kan räcka långt

Du behöver inte köra särskilt långa pass på en crosstrainer för att de ska ge effekt. Det kan ofta räcka med att du kör ett halvtimmespass för att du ska nå goda resultat. Faktum är att det till och med kan vara tillräckligt med ett tjugominuterspass. Räkna med att de första tre minuterna är uppvärmning och att de sista tre minuterna är nedvarvning. Resten av passet kan du köra intervallpass och andra typer av träning som låter kroppen arbeta ordentligt. Kom gärna ihåg att trampa både bakåt och framåt omväxlande, eftersom det ger en mer omfattande träning som vänder sig till olika muskelgrupper. Hur ofta du tränar spelar förstås också roll. Det räcker inte med att du kör ett halvtimmespass i veckan om du vill se ordentliga resultat. Det är en bra idé att träna cirka varannan dag.

Långpass då och då

De korta passen blir ofta intensiva. Många kör intervallträning med relativt högt tempo. Vissa väljer även att då och då lägga in ett långpass på 60-90 minuter. Under dessa pass kan det ofta vara ett litet annat upplägg som gäller. Ofta är det ett lugnare tempo från start till mål, vilket gör att kroppen får jobba, men utan att komma upp på maxpuls och utan att du drar på dig mjölksyra. Hur ofta du ska lägga in ett sådant pass är egentligen upp till dig och vad som passar dina träningsrutiner. Om du ändå vill ha någon form av tips kan det vara lämpligt att lägga in ett långt men lugnt pass cirka var femte träningsomgång.

När du vill förbränna rejält

Om du är ute efter att förbränna så många kalorier som möjligt kan det vara bra att köra timmeslånga pass. På ett sådant kan du förbränna cirka 600 kalorier i normaltempo och fler om du väljer att köra högintensiva intervallpass.